Een brede aanpak
Leren gaat met met pieken en dalen. Met vallen en opstaan. Het ene moment denk je iets te kennen en de volgende dag ben je het vergeten. Daarna wordt het net iets moeilijker of je ben je de stappen vergeten.
Dat kan heel frustrerend zijn! Wellicht heeft uw kind dit maandelijks, wekelijks of zelfs bij alledaagse dingen. Daar vinden wij als ouders soms iets van, maar hoe kunnen we ons kind daarbij helpen. Verplaatsen we ons echt in het kind of geven we enkel onze mening?
Mijn stijl
- Een brede aanpak
- Actief en passief leren
- Veel geduld en empathie
- Positieve feedback (veel tops naast de tips :)
- Kijken naar wat al beter gaat (groeigericht kijken)
- Inzet & proces belonen, niet enkel de resultaten
- Humor en ontspanning naast inspanning.
- Eigen leerstijl ontdekken is een deel van jezelf ontdekken.
- Zonder relatie geen prestatie (band leerling en leerkracht is essentieel voor groei)
De mogelijkheden:
Bijles voor 8 t/m 13 jarigen
Je kind flinke stappen laten zetten. Dat kan vaak, maar helaas accepteren kinderen de hulp niet altijd van ouders. Veel kinderen zien dit los van elkaar. Je hebt als ouder een andere rol. Een rol als opvoeder, vertrouwenspersoon, adviseur, maatje, maar vooral het geven van veel liefde en waardering.
Leerkrachten mogen meer tips geven, gelukkig maar.
Ik kan uw kind ondersteunen bij de volgende onderdelen:
- Rekenen (getalbegrip, bewerkingen, meten en meetkunde)
- Begrijpend lezen (strategieën, aanpak en leesplezier)
- Spelling (tips, categorieën versterken, patronen aanleren en inslijpen)
- Taal (alle onderdelen van taalbeschouwing)
Rekenen
Onderdelen kunnen zijn:
- Inzicht in getalstructuren.
- Uitrekenpapier en tekeningen leren gebruiken om tot
het antwoord te komen.
- Flexibel toepassen van aangeleerde strategieën.
- Aanleren van een vaste aanpak bij verhaalsommen.
- Bewerkingen herhalen en inslijpen.
- Klok leren kijken.
- Tafels automatiseren en later memoriseren.
Spelling
- Patronen aanleren om woorden klankgroep per klankgroep te behandelen.
- Spelling opnieuw opbouwen.
- Chronologisch en met visuele ondersteuning.
- Inzetten op de methode van school, maar dan op een afgestemd tempo met een aantekeningenboekje.
- Werkwoordspelling (vanaf groep 6).
begrijpend lezen en taal
Begrijpend en studerend lezen de basis voor alle vakken!
- Begrijpend lezen (strategieën, aanpak en leesplezier)
De aanpak staat centraal en de patronen die daarbij horen. - Lezen interessanter maken. Het kind nieuwsgierig maken. En gereedschappen geven om verschillende teksten te lezen, begrijpen en op te lossen.
- Doel voor de lange termijn: meer leesplezier en leerplezier. En uiteraard veel met zelfvertrouwen op het gebied van leren.
- Studievaardigheden vanaf groep 5 ook mogelijk.
- Taal (alle onderdelen van taalbeschouwing)
- Essentiële taalonderdelen om tot schrijven te komen.
TE denken valt aan woordsoorten, zinsontleding, voegwoorden, leestekengebruik, het opstellen van teksten en nog veel meer. Afhankelijk van het leerjaar.
Talenten ontdekken
Talenten
- Welke activiteit kost geen moeite en geeft voldoening?
- Wanneer vliegt de tijd?
- Welke activiteit laadt de batterij op?
- Wanneer kun je echt je authentieke zelf zijn?
Talentgedreven werken zorgt ervoor dat je 100% authentiek kunt zijn. Je kijkt positiever naar jezelf. Dat zorgt voor meer vertrouwen en weerbaarheid, zeker op lange termijn.
Je bent niet overal even sterk in. Je ontdekt waar je sterke punten liggen en daar leg je de nadruk op. Dat voelt veel beter!
ASS - ondersteuning (autisme)
Mogelijkheden:
- Fijne structuren aanleren die het leren en werken op school makkelijker maakt.
- Psycho-educatie onderhouden.
- Sociale technieken (Rots en Water) aanleren.
- Preventieve technieken aanleren om de onvoorspelbare sociale interacties beter aan te kunnen.
- Sociale spelvormen oefenen en uitspelen.
- Lichaamstaal herkennen en versterken.
HOe lang?
In veel gevallen gaat het om een langer traject van minimaal 6 lesmomenten. De kracht zit in de transfer naar school, thuis en een sportclub.
Uiteraard is het heel verschillend per kind. De lijntjes zijn kort en we bespreken samen hoe de ondersteuning verloopt.
Na 3 lesmomenten vindt er een langer telefoongesprek plaats.
Bijles / RT / basisschool / Alphen NB / rekenen / vertrouwen / rots en water trainer / ondersteuning / begrijpend lezen / automatiseren / groep / oefenen