Begaafdheid
- Loopt uw kind (deels) vast?
- Voelt uw kind zich anders?
- Reageert uw kind heftig?
Mogelijkheden:
- Helpende gedachten stimuleren, niet helpende gedachten omzetten.
- Psycho-educatie (zelfkennis verhogen).
- In voelen, zijn en denken.
- " Zich anders voelen." Bespreekbaar maken &
positief bekijken. - Waar heb je wel & geen invloed op?
- M.b.v. allerlei verschillende opdrachten ontdekken welk gereedschap je kunt inzetten en hoe!
- Creatieve verwerkingsopdrachten.
- In spelvorm executieve functies versterken.
- I.c.m. Rots en Wateroefeningen mogelijk om mentaal en fysiek sterker te worden.
- Adviezen voor ouders om achter het gedrag te kijken.
Leren leren
hoe leer ik?
-
Waarom moet ik dit leren? Wat heb ik er aan?
-
Hoe pak ik leerwerk en lastig (school)werk aan?
- Gereedschappen aanbieden!
-
Door een leerkuil gaan.
-
Versterken van Executieve functies (zie afbeelding).
-
"Het lukt me nog niet."
-
Fouten maken moet!
- Helpende gedachten & niet helpende gedachten.
Visuele platen en metaforen helpen de kinderen om het bovenstaande bespreekbaar en inzichtelijk te maken.
Mijn stijl
- Een brede aanpak
- Actief en passief leren
- Veel geduld en empathie
- Positieve feedback (veel tops naast de tips :)
- Kijken naar wat al beter gaat (groeigericht kijken)
- Inzet & proces belonen, niet enkel de resultaten
- Humor en ontspanning naast inspanning.
- Eigen leerstijl ontdekken is een deel van jezelf ontdekken.
- Zonder relatie geen prestatie (band leerling en leerkracht is essentieel voor groei)
HOe lang?
In veel gevallen gaat het om een langer traject van minimaal 8 lesmomenten. De kracht zit in de transfer naar school, thuis en een sportclub.
Uiteraard is het heel verschillend per kind. De lijntjes zijn kort en we bespreken samen hoe de ondersteuning verloopt.
Na 4 lesmomenten vindt er een langer telefoongesprek plaats.